WORTELKANAALBEHANDELING

OORZAAK EN BEOORDELING

Langdurige irritatie van een zenuw in een tand of kies kan leiden tot een ontsteking. Een zenuw raakt geïrriteerd door bijvoorbeeld niet tijdig behandelen van tandbederf of specifieke overbelasting van een tand of kies. Tanden en kiezen hebben wortels, tanden meestal één, kiezen hebben soms wel vier wortels. In elke wortel loopt een kanaal met daarin zenuwen en bloedvaten, de pulpa. Als de pulpa ontsteekt moet deze verwijderd worden om uiteindelijk kaakbotontsteking te voorkomen. Een ontsteking van de pulpa gaat meestal gepaard met acute en hevige kiespijn. Andere symptomen zijn warmte gevoeligheid of een dikke wang. Om grotere problemen te voorkomen zullen we in dat geval het wortelkanaal moeten schoonmaken en opvullen.

Wanneer u met deze klachten in onze praktijk komt, zullen we door middel van röntgenfoto’s, warmtetesten en een percussietest (kloppen op de betreffende tand of kies) het vermoeden van een ontstoken tandzenuw checken en andere oorzaken uitsluiten.

Zodra vaststaat dat de pulpa ontstoken is, doen we u een behandelvoorstel voor een wortelkanaalbehandeling. In de volksmond heet dat ook wel zenuwbehandeling. De meer wetenschappelijke term is endodontologische behandeling.

BEHANDELING

Als u last heeft van acute, hevige pijn, zullen we direct onder plaatselijke verdoving de zenuw verwijderen. Een wortelkanaalbehandeling onder plaatselijke verdoving is vrijwel pijnloos. Als de tandzenuw volledig is afgestorven is een verdoving zelfs niet eens nodig. Tijdens volgende behandelingen maken we het wortelkanaal helemaal schoon. Indien er meerdere kanalen zijn maken we die uiteraard ook volledig schoon. Hoeveel behandelingen nodig zijn en hoe lang die duren, hangt af van het aantal en de vorm van de wortelkanalen.

Op basis van de eerste röntgenfoto maken we de tand of kies open om het ontstoken weefsel te verwijderen. Elk kanaal maken we schoon met kleine vijltjes. Die vijltjes hebben verschillende vormen en diktes passend in het wortelkanaal. Vaak moeten we aanvullende röntgenfoto’s maken om de juiste lengte te bepalen. Het wortelkanaal moet tot aan het puntje worden gereinigd. Tijdens de behandeling spoelen we regelmatig het kanaal uit met een desinfecterende spoelvloeistof.
Nadat alle kanalen zijn schoongemaakt, vullen we de kanalen en sluiten de tand of kies af met een tandkleurige vulling van composiet, of we treffen verdere voorbereidingen voor het uiteindelijk plaatsen van een kroon.

NAPIJN

Na de behandeling – als de plaatselijke verdoving is uitgewerkt – kan er sprake zijn van napijn. Probeert u zich geen zorgen te maken, er is niets mis. Het effect van het weghalen van ontstoken weefsel is soms wat onvoorspelbaar en kan met pijn gepaard gaan. Deze napijn kan enkele dagen aanhouden, maar is met een eenvoudige pijnstiller meestal goed te onderdrukken.

DIRECT EEN AFSPRAAK MAKEN?

Bel Tandarts Arts op 023 – 551 52 25 of mail naar receptie@tandarts-arts.nl, wij helpen u graag!